Jednym z głównych zadań i wyznaczonych celów Open Future International School jest promowanie zdrowia, dlatego też podjęliśmy decyzję, że u nas nie ma i nigdy nie będzie dzwonków.
Po zakończonych zajęciach lekcyjnych nauczyciel dziękuje uczniom za uwagę oraz wspólną pracę i rozpoczyna się przerwa. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają możliwość płynnego regulowania czasu pracy i odpoczynku, dzięki temu mają poczucie, że są poważnie traktowani, a ich włożony wysiłek zostaje doceniony, a pomysły zrealizowane.
Dzięki takiemu rozwiązaniu wspieramy system edukacji oparty na zaufaniu i partnerstwie, a nie nakazie i egzekwowaniu pracy. Skuteczne funkcjonowanie szkoły bez dzwonków sprawdziło się również w Skandynawii, która zyskała sobie miano docenianej i modelowej edukacji europejskiej. Zapewne większość z nas, rodziców, pamięta jaki niepokój i chaos w głowie wprowadzał dźwięk dzwonka. Badania jasno potwierdzają, że dzwonki powodują natężenie hałasu i podnoszą poczucie stresu zarówno u uczniów, jak i u nauczycieli. Dźwięk dzwonka na przerwę przyczynia się także do eskalacji energii uczniowskiej, a ponadto, zdejmuje z uczniów odpowiedzialność za kontrolowanie czasu.
Korzyści wynikające z braku dzwonków w szkole:
Jak zatem mierzymy czas przeznaczony na zajęcia lekcyjne?
W szkole jest wiele zegarów, umieszczonych w widocznych miejscach – dzięki nim każdy może skutecznie kontrolować czas.